Kontroluj swoje BMI - tabela. Twoja otyłość.

MOŻE ZREZYGNUJ Z KOLACJI?

SPRAWDŹ SWOJE BMI

O nadwadze i otyłości mówi się ostatnio niemal przy każdej okazji.  Szkoda tylko, że na mówieniu, czasem na pisaniu kończy się nasza troska o ludzi z nadwagą. Jest ich coraz więcej i chociaż przeszkadza im tusza, praktycznie nic nie robią aby stan taki zmienić. Poza próbami podejmowanymi wiosną, przed przyjęciem weselnym czy sylwestrem. Wtedy zależy nam na szybkim pozbyciu się nadwagi. Najczęściej ze względów estetycznych a nie zdrowotnych. Tymczasem otyłość jest epidemią, która po Ameryce atakuje z olbrzymia siłą Europę nie omijając Polaków. Lubimy dobrze zjeść, nasze dania są smaczne i trudno się dziwić, że szczupli nie jesteśmy. Problem jest o tyle poważny, że coraz więcej  wśród nas jest dzieci i młodzieży z nadwagą. Ta wczesnodziecięca i młodzieżowa otyłość jest szczególnie niebezpieczna, bo pozostaje na całe życie.


Twoje body mass - tabela. Walcz z otyłością.WALCZ Z OTYŁOŚCIĄ

Specjaliści ostrzegają, że osoby otyłe są bardziej narażone na ryzyko  rozwoju nowotworów, otyłość w okresie ciąży zwiększa poronienia, może powodować przedwczesny poród, bezmózgowie u dziecka. Otyłość po porodzie  może kobiecie pozostać. Nie wróci ona do szczupłej figury przed ciążą.

Jak twierdzi Irina Kowalska z Kliniki Endokrynologii, Diabetologii i Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku z otyłością należy walczyć zmieniając na stałe tryb życia. Najlepszą, prostą  receptą na utratę masy ciała jest: 45 kcal dziennie mniej i 150 minut intensywnego spaceru na tydzień. Po 12 tygodniach widać już rezultat.  Praktycznie, co sprawdziłem na sobie , rezygnacja z codziennej kolacji i trochę spaceru codziennie daje szansę na zrzucenie ok. 5 kg wagi w przeciągu 2 miesięcy. Zamiast  tradycyjnej kolacji proponuję zjeść jabłko, mandarynkę lub ciastko a przed snem jogurt owocowy.

SPRAWDŹ SWOJE BMI

Zanim  przystąpimy do odchudzania radzę sprawdzić swoje BMI. BMI (ang. Body Mass Index; jest to najprościej mówiąc wskaźnik masy ciała mierzony przez podzielenie masy ciała w kilogramach przez kwadrat wysokości podany w metrach. Dzięki BMI możemy szybko sprawdzić, czy mieścimy się w wadze optymalnej (dla naszego wzrSprawdź swoje BMI - tabela index 3. Kontroluj otyłośc.ostu), czy cierpimy na niedowagę lub otyłość.

Jeśli Twój wynik to:

< 15 –  Wygłodzenie. Konieczna hospitalizacja – jest to bezpośrednie zagrożenia życia.

15,1-16,6 – Wychudzenie. Spowodowane zwykle przez ciężką chorobę lub anoreksję). Konieczna jest pomoc specjalisty!

16,7-18,5 – Niedowaga. Ważysz zbyt mało. Uwaga: niedowaga może być objawem poważnych chorób, w tym chorób nowotworowych, pasożytniczych. Może również być objawem i skutkiem chorób psychicznych typu anoreksja i bulimia.

18,6-24,9 – Wartość prawidłowa. Nie musisz korzystać z żadnej diety.

25,0-29,9 – Okres przed otyłością. Zacznij o siebie dbać! Najlepszym sposobem na pozbycie się zbędnych kilogramów jest aktywność fizyczna. Zrezygnuj z kolacji.

30,0-34,9 – I stopień otyłości. Być może potrzebna jest pomoc specjalisty. Tego typu otyłość powoduje powstanie tzw. chorób cywilizacyjnych – cukrzycy, chorób serca, nowotworów i innych. Ruch i rezygnacja z kolacji wskazana.

35,0-39,9 – II stopień otyłości. Twoja waga jest zdecydowanie za duża. Najprawdopodobniej potrzebna jest pomoc specjalisty.

>= 40,0 – III stopień otyłości (otyłość kliniczna) – konieczna natychmiastowa pomoc specjalisty.