Nadciśnienie tętnicze

jest chorobą układu krążenia, w której w naczyniach tętniczych panuje zwiększone ciśnienie krwi. Jest to, niestety, choroba przewlekła, która wymaga długotrwałego leczenia. O nadciśnieniu tętniczym mówimy wówczas, gdy podczas kilkakrotnych pomiarów, dokonywanych w spoczynku ciśnienie przekracza wartości graniczne, uznane za prawidłowe.

Za wartość graniczną uznaje się ciśnienie 140/90 mm Hg (milimetry słupa rtęci). Ciśnienie nie powinno więc przekraczać tych wartości. Natomiast optymalnie wartości ciśnienia nie powinny przekraczać granicy 120/80 mm Hg. Normy ciśnienia uzależnione są od wieku pacjenta. To książkowe 120/80 dotyczy zdrowych osób młodych. Starsi, ci po sześćdziesiątce powinni się zadowolić ciśnieniem 140 x 90 mm Hg.

Wartości ciśnienia tętniczego nie są stale jednakowe. W nocy nasze ciśnienie tętnicze jest najczęściej nieco niższe niż w ciągu dnia. Wysiłek fizyczny lub stres mogą zwiększyć wartości ciśnienia w ciągu kilku minut. Również wysoka temperatura otoczenia, chłód i ból wpływają na nasze ciśnienie. U człowieka zdrowego ciśnienie zwiększa się jednak zawsze tylko na krótki czas.

Latem łatwiej jest obniżyć ciśnienie. Prowadzimy wtedy bardziej aktywny tryb życia, więcej się ruszamy i przebywamy na świeżym powietrzu. Przez to nie gromadzimy zbędnych kilogramów, a często odwrotnie – tracimy na wadze.

U większości ludzi występuje naturalny spadek ciśnienia w nocy związany ze spadkiem aktywności i zmniejszonym pobudzeniem układu nerwowego. Taka sama sytuacja występuje u większości chorych na nadciśnienie. Osoby, u których ciśnienie tętnicze nie spada w nocy, powinny przyjmować leki o działaniu całodobowym lub dodatkową dawkę leków przed udaniem się na spoczynek.

Jak sobie radzić?

Różne są sposoby obniżania zbyt wysokiego ciśnienia. Począwszy od specjalnie dobranej diety po regularne przyjmowanie leków. Jeśli stwierdzimy podwyższone ciśnienie, które utrzymuje się przez dłuższy czas, warto z tym problemem zgłosić się do swojego lekarza rodzinnego albo do diabetologa. Nie warto eksperymentować, bo to może się źle skończyć.

Podwyższone ciśnienie 7-krotnie zwiększa ryzyko wylewu (68% wszystkich przypadków wywołanych nadciśnieniem), a 4-krotnie zawałów serca (75% wszystkich przypadków).

Zanim sięgniemy po tabletki warto wcześniej :

  • Ogranicz spożywania soli.

  • Ograniczyć spożycie łatwo przyswajalnych węglowodanów (cukier, słodkie produkty mączne).

  • Wykluczyć niezdrowe, tłuste, smażone jedzeni, fast foody.

  • Zrezygnować z nałogów ( palenie i alkohol).

  • Unikać stresu.

  • Zwiększyć dzienną aktywność fizyczną.

Ciśnienie można „zbić” wzbogacając dietę o owoce (maliny, jagody, borówki, winogrona, granaty), warzywa (pomidory, seler, szpinak). Wskazane jest także jedzenie gorzkiej czekolady. Jak zwykle obowiązuje rozsądek w jedzeniu, szczególnie dotyczy to osób otyłych i z cukrzycą. (sed)