DIABETYCY 24

DOBRE DLA DIABETYKA 2015

Po raz szósty redakcja magazynu „PEN. Cukrzyca i Otyłość” jest organizatorem plebiscytu, w którym Czytelnicy wybierają  najlepszy produkt roku. Sami zainteresowani, czyli chorzy na cukrzycę spośród wszystkich zgłoszonych produktów wybiorą,  ich zdaniem,  najlepszy, zasługujący na uznanie i polecenie produkt w  następujących  kategoriach:

  • Sprzęt do samokontroli,
  • Preparaty, środki żywności oraz napoje dla diabetyków,
  • Kosmetyki i produkty  do pielęgnacji ciała.

W każdej kategorii  Czytelnicy poprzez głosowanie  wybiorą Produkt Roku 2015. Miano zwycięzcy otrzyma ten produkt, który w swej kategorii  zbierze najwięcej głosów.  Do 15 maja br. przyjmowane będą  zgłoszenia produktów do plebiscytu. Propozycje należy przesyłać  na kartkach pocztowych adresując:  Redakcja magazynu „PEN. Cukrzyca i Otyłość”, ul. Piękna 3, 15-282 Białystok z dopiskiem „Plebiscyt”, mailem: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. .

Więcej informacji w majowo-czerwcowym wydaniu „PEN-a”.


 

 

DIABETYK NIE MOŻE JEŚĆ CZEKOLADY - MIT!

Z radością obalamy mit, mówiący o tym, że osoby z cukrzycą nie mogą jeść czekolady. Mogą, ale nie każdy rodzaj i nie w każdej ilości. Raz na jakiś czas, każdy może zjeść jedną lub dwie kostki gorzkiej czekolady. Najlepiej, gdy zawartość kakao przekracza 70 %.

Porównanie: gorzka, mleczna i biała


Faktem jest, że pod względem kaloryczności oraz zawartości węglowodanów i tłuszczy te trzy rodzaje czekolad nie różnią się znacząco. Może to, niedoinformowanego konsumenta wprowadzać w błąd, że dla jego zdrowia, nie ma znaczenia, po którą tabliczkę czekolady sięgnie. Poniżej wyjaśniamy, dlaczego tylko gorzka czekolada jest dobrym wyborem 

  • Czekolada gorzka = 502 kcal; 39,40 g węglowodanów i 31,8 g tłuszczu w 100 gramach
  • Czekolada mleczna = 531 kcal; 57,30 g węglowodanów i 30,80 g tłuszczu w 100 gramach
  • Czekolada biała = 564 kcal; 56,70 g węglowodanów i 34,70 g tłuszczu w 100 gramach
  • Czekolada gorzka IG = 22% - dlatego to dobry wybór

Trzy typy czekolad różnią się pod względem szybkości wzrostu glukozy po ich spożyciu. Jest to czynnik bardzo ważny w diecie diabetyka. Indeks glikemiczny gorzkiej czekolady wynosi 22%, to o wiele mniej niż pozostałych słodkości. Dla czekolady białej równa się on 44 %, a mlecznej 49%. Oznacza to, że zjedzenie kostki gorzkiej czekolady, nie spowoduje nagłego skoku poziomu cukru we krwi. Szybki wzrost stężenia glukozy we krwi jest u osób chorych na cukrzycę bardzo niebezpieczny, bo może prowadzić do hiperglikemii. Po zjedzeniu 10 gram gorzkiej czekolady wymiennik węglowodanowy (WW) wynosi 0,38.

Indeks glikemiczny (IG) - jest to wskaźnik określający tempo wzrostu stężenia glukozy we krwi po spożyciu określonych produktów. Wartość tę określa się w procentach, a punktem odniesienia jest glukoza dla której IG = 100%. Im mniejszy indeks glikemiczny, tym lepiej. Produkty o IG większym niż 60% należy szczególnie ograniczać.

Dwie lub trzy kostki – tak. Cała tabliczka – nie. Wszystko w nadmiarze szkodzi! Może tylko zdrowia nigdy za wiele.


 

 

EDUKACJA DIABETYKÓW

„PEN. Cukrzyca i Otyłość” to ukazujące  się od 2004 roku czasopismo najchętniej czytane przez diabetyków. Dostępne jest w dobrych aptekach, przychodniach diabetologicznych i w prenumeracie.  „PEN” gości także w kołach Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków. W najnowszym wydaniu magazynu „PEN. Cukrzyca i Otyłość” przeczytamy m.in. :

Od marca br. nowa lista leków refundowanych niemal bez zmian utrzymuje ceny preparatów stosowanych w leczeniu cukrzycy.
Co czwarty zawałowiec ma cukrzycę.
Co to jest nadciśnienie?
Wybrane gleukometry, do których aktualnie dostępne są refundowane paski testowe.
Rady specjalisty: Jak przygotować się do pomiaru poziomu glukozowe krwi.
Zioła w leczeniu cukrzycy.

Więcej na stronie: www.magazynpen.com.pl i w papierowej wersji czasopisma.


 

CUKIER JAK NARKOTYK

Cukier niszczy zdrowie – to zostało dowiedzione naukowo. Coraz więcej osób musi zrezygnować z cukru lub znacznie go ograniczyć ze względu na zalecenia lekarza lub po prostu dlatego, że chce się lepiej czuć. Ale jak radzić sobie z przyzwyczajeniem do słodkiego smaku i smacznie jeść, nie sięgając po wszechobecny cukier?

Odpowiedzi dostarczają autorki niedawno wydanej w Polsce książki „Detoks cukrowy”, dietetyczka Brooke Alpert i dermatolożka Patricia Farris. Opierając się na swojej wieloletniej praktyce medycznej, stworzyły rewolucyjny program eliminujący cukier z diety i przywracający zdrowie i młodzieńcze samopoczucie. Opracowany przez nie program powstrzyma apetyt na cukier i ułatwi wykluczenie pokarmów odpowiedzialnych za tycie, zmęczenie i przedwczesne starzenie się. Program oczyszczenia proponowany w książce „Detoks cukrowy” składa się z dwóch części. Pierwsza to trzy dni całkowitej rezygnacji z cukrów, zarówno prostych, jak i tych pochodzących z owoców, warzyw i innych naturalnych źródeł. W ten sposób nasze ciało nauczy się radzić sobie bez cukru, a kubki smakowe odpoczną od przesłodzenia. Po trzech dniach przechodzimy do etapu drugiego, czyli stopniowego ponownego wprowadzenia ograniczonych ilości pewnych pokarmów zawierających naturalne cukry, oczywiście w sposób kontrolowany. Lukrowane babeczki czy landrynki nigdy nie powrócą do naszego jadłospisu, ale pomarańcze, migdały czy marchew – jak najbardziej.


Więcej…

 

CIŚNIENIE-WAŻNA SPRAWA

Prawidłowy pomiar ciśnienia tętniczego w samokontroli cukrzycy a także u osób z nadwagą i otyłością ma ogromne znaczenie w diagnostyce i leczeniu. Zawsze mamy wątpliwości jaki ciśnieniomierz kupić. W aptekach i w sklepach medycznych jest spory wybór i różne ceny. Który najlepszy?  Lekarze zalecają aby korzystać z ciśnieniomierzy o potwierdzonej jakości pomiaru. Cykl materiałów o samokontroli ciśnienia i  ciśnieniomierzach, które nie zawodzą ukaże się w magazynie „PEN. Cukrzyca i Otyłość”. Już od najbliższego wydania.

Warto skorzystać z porady fachowców aby niepotrzebnie  nie wydawać pieniędzy na sprzęt, który potem nie sprawdzi się.

(www.magazynpen.com.pl)


 

ZAMIAST CUKRU

Cukier biały, zwykle cukier buraczany, jest najczęściej stosowany w naszych domach. Głównym składnikiem cukru buraczanego jest sacharoza, która w układzie pokarmowym rozkładana jest na fruktozę i glukozę.  Biały cukier nie jest potrzebny organizmowi, ponieważ oprócz energii, której źródłem są przecież również inne węglowodany, nie dostarcza żadnych innych składników odżywczych. To dlatego nazywany jest „pustymi kaloriami”. Jest najbardziej kaloryczną substancją słodzącą: zawiera 405 kcal w 100 g (w łyżeczce jest ich 20).

Większość z nas od wczesnego dzieciństwa zostało do tej słodkiej substancji  przyzwyczajonych; w niektórych przypadkach można nawet mówić o nałogu. Spotykamy się z nim ciągle. Jest obecny nie tylko w cukiernicy i tabliczce czekolady, ale w odżywkach niemowlęcych, rozpuszczalnych herbatkach dla dzieci, lemoniadzie, muesli, keczupie, w plackach ziemniaczanych, w sokach owocowych, w szampanie i niezliczonej ilości innych produktów żywnościowych i używek, które codziennie spożywamy nie myśląc nawet o cukrze.

Cukier spożywany w dużych ilościach, przyczynia się co najmniej pośrednio do powstania i rozwoju:

  • próchnicy, paradontozy, chronicznych stanów zapalnych dziąseł;
  • schorzeń przemiany materii, takich jak: otyłość, cukrzyca, kamienie żółciowe, kamienie nerkowe, dolegliwości wątroby, gościec itd.;
  • schorzeń aparatu ruchu, takich jak: reumatyzm, artretyzm, zwyrodnienia kręgosłupa i dysków międzykręgowych;
  • schorzeń organów trawiennych, takich jak: zaparcia, zaburzenia czynności wątroby schorzenia woreczka żółciowego, trzustki, jelita cienkiego i grubego, jak również zaburzeń trawiennych;
  • schorzeń naczyniowych, takich jak: zapalenie żył, zawał serca, udar;
  • osłabienia systemu immunologicznego, objawiającego się alergiami oraz niedostateczną odpornością na infekcje oraz grzybice;
  • oraz niektórych organicznych schorzeń systemu nerwowego.

Więcej…

 

BESTSELLER NIE TYLKO DLA DIABETYKÓW

Nr 1 na liście bestsellerów New York Timesa -  książka kulinarna „Koniec z cukrzycą i otyłością” - 14 listopada ukazała się w Polsce. To nie tylko książka kulinarna, to także niezwykle skuteczny program  motywujący do zdrowego trybu życia w naszych kuchniach.

Czy masz niepohamowany apetyt na słodycze i węglowodany wysokoprzetworzone? Czy lekarz powiedział Ci, że Twoje stężenie cukru na czczo jest za wysokie? Czy masz nadwagę? Czy w Twojej rodzinie ktoś cierpiał na cukrzycę, choroby serca, otyłość?

Jeżeli Twoja odpowiedź na którekolwiek z tych pytań jest twierdząca, to znaczy, że ta książka jest Ci potrzebna. Musisz sięgnąć po przepisy, dzięki którym uzyskasz zdrowie oraz utracisz wagę.  Autor, światowej sławy dr Mark Hyman, dedykuje tę książkę wszystkim , którzy chcą wyzdrowieć.  W książce przedstawił ponad 175 supersmakowitych przepisów dla uzyskania całkowitego zdrowia oraz utraty wagi. Są to przepisy na śniadania, zupy, sałatki, dania główne, przekąski oraz desery. Zostały one stworzone na podstawach sześciotygodniowego planu cofnięcia cukrzyco-otyłości.


Więcej…

 

NOWY GLUKOMETR CERA_CHEK CODE

Nowość na polskim rynku system do monitorowana stężenia glukozy we krwi –CERA-CHEK  1Code, wyróżniający się wieloma innowacyjnymi cechami, które gwarantują wyjątkową dokładność, higienę i bezpieczeństwo pomiaru.  Szybki pomiar, mała próbka krwi, prosta obsługa i szeroki zakres pomiarowy pozwalają na zastosowanie systemu przez personel medyczny, w tym pomiary u kobiet w ciąży i noworodków, jak i do użytku domowego.

więcej informacji: www.hand-prod.com.pl

 


Więcej…

 

NIE DLA CUKRÓW

Kampania społeczna „Nie dla cukrów” i serwis www.niedlacukrow.pl wystartowały!

Kampania społeczna „Nie dla cukrów” i towarzyszący jej serwis internetowy www.niedlacukrow.pl mają uświadomić Polakom jak ważna jest profilaktyka, wiedza i wizyty kontrolne w walce
z cukrzycą. Statystyki pokazują, że aż 40% chorych osób nie zdaje sobie nawet sprawy z tego, że choruje, pozostałe 60%, z uwagi na późną diagnozę,  walczy z chorobą z różnym skutkiem. Kampania ma to zmienić!

Inicjatywa realizacji kampanii społecznej, poświęconej cukrzycy, to odpowiedź na statystyki zachorowalności, które w Polsce są zatrważające i z roku na rok wzrastają na przekór wysiłkom lekarzy i farmaceutów. Mimo dostępności branżowych mediów, materiałów eksperckich i analiz dotyczących występowania choroby, sposobów jej zapobiegania, leczenia oraz profilaktyki, Polska, zgodnie z rankingiem Międzynarodowej Federacji Diabetologicznej (IDF), zajmuje w Europie wysokie czwarte miejsce pod względem częstości występowania cukrzycy – za Rosją, Portugalią i Cyprem
i jedno z ostatnich miejsc wśród krajów Unii Europejskiej pod względem wydatków na leczenie jednego chorego na cukrzycę. Mniej od Polaków na leczenie tego schorzenia wydają jedynie mieszkańcy Litwy i Łotwy.


 

Więcej…

 

JAKI WYBRAĆ GLUKOMETR

W aptekach i sklepach medycznych dostępnych jest coraz więcej typów glukometrów o różnorodnych funkcjach i parametrach. Pacjenci liczą, że lekarz prowadzący pomoże im w wyborze najbardziej odpowiedniego dla nich urządzenia.  Wiadomo, że prawidłowa obsługa glukometru jest podstawowym warunkiem dobrej samokontroli przez pacjenta przebiegu i leczenia cukrzycy. Codzienna, samodzielna kontrola poziomu glukozy należy do podstawowych, obowiązkowych czynności osoby chorej na cukrzycę. Dobierając odpowiedni glukometr trzeba uwzględniać przede wszystkim stopień samodzielności i przygotowania pacjenta.

Jaki model?

Jak podkreśla dr  Małgorzata Arciszewska  ze Specjalistycznego Ośrodka Internistyczno –Diabetologicznego w Białymstoku, trzeba uwzględnić przede wszystkim preferencje i  możliwości pacjenta, aby chętnie korzystał ze sprzętu, by nie sprawiało mu to trudności. Dużą rolę odgrywa tu jego poziom edukacji ogólnej i sprawność manualna. Diabetolodzy coraz częściej mają możliwość bezpośredniego nadzorowania pacjentów. Polecając im określony typ glukometru, zwracają uwagę na oprogramowanie komputerowe, przystosowane do ściągania i opracowywania danych z pamięci urządzenia na komputerze w poradni diabetologicznej.

- Pacjenci najchętniej wybierają ten typ glukometru, który najbardziej spełnia ich oczekiwania – zauważa dr Arciszewska. – Osobom starszym wystarcza prosty model, młodsi, którzy chętniej sięgają po gadżety, zwracają uwagę na nowoczesny desing urządzenia, a zwolennicy komputerów na to, jak wiele glukometr posiada funkcji i jak dużą ma pamięć.

Szukasz glukometru? -    KLIKNIJ TU

 

Więcej…

 

WARTO PIĆ WODĘ

Odpowiednia ilość wody jest podstawowym elementem zbilansowanej diety. Woda jest konieczna do tego, aby organizm mógł właściwie funkcjonować, to jego główny składnik, rozpuszczalnik i nośnik substancji odżywczych, który reguluje temperaturę ciała, ciśnienie tętnicze, usuwa szkodliwe produkty przemiany materii i wzmaga naturalne procesy odpornościowe.  Woda spełnia szereg istotnych funkcji: jest materiałem budulcowym wszystkich tkanek i narządów, takich jak serce, płuca, nerki, wątroba, krew, mięśnie, a nawet mózg. Choć sama nie ma wartości odżywczych, jest niezbędna dla organizmu, gdyż wszystkie składniki odżywcze pobierane z pokarmów są wchłaniane i transportowane z jej udziałem. Woda oczyszcza - bez niej nasz organizm nie mógłby usuwać produktów przemiany materii i toksyn. Reguluje też ciśnienie tętnicze, a także wzmaga naturalne procesy odpornościowe. To również uniwersalny rozpuszczalnik - ułatwia formowanie kęsów pożywienia i przesuwanie ich w przewodzie pokarmowym. Dzięki wodzie nasza skóra jest gładka i zdrowa.


Więcej…

 

PĘKAJĄCE PIĘTY

Osoby chore na cukrzycę nie mogą zapominać o  profilaktyce stopy cukrzycowej. W doborze kremów i kosmetyków pomoże z pewnością lekarz. Warto też  udać się do gabinetu kosmetycznego, gdzie można wykonać zabiegi pielęgnacyjne, uzyskać informacje o najnowszych i skutecznych środkach do pielęgnacji stopy. Na rynku jest wiele kremów, emulsji, maści ale tylko te najlepsze warto stosować, bo one gwarantują najlepszy efekt.

Największym utrapieniem chorych na cukrzycę jest min.:

  • sucha skóra stóp,
  • pękające pięty,
  • zakażenia grzybicze,
  • skłonność do odcisków i trudno gojących się ran.

Zanim zaczną się poważne kłopoty, warto już wcześniej zadbać o stopy.

Flexigen maść do  stóp zawiera 25% mocznika w podłożu o unikalnym składzie, co przekłada się na głębokie działanie nawilżające, zmiękczające i złuszczające zrogowaciały naskórek. Flexigen maść do stóp, oprócz mocznika, zawiera masło shea, lanolinę, olej z kiełków pszenicy, cytrynian etylu, alantoinę, witaminę B5 oraz origanol. Flexigen maść do stóp zapobiega również przeznaskórkowej utracie wody TEWL (Transepidermal Water Loss), pozostawiając na skórze ochronny film, chroniący przed wysuszeniem.

KREM DO STÓP prodiab. Przeznaczony jest do pielęgnacji suchej i bardzo suchej skóry stóp, skłonnej do rogowacenia i pękania. Jego nawilżająco – ochronne działanie wynika z unikalnego połączenia mocznika, ruszczyka, mikrosrebra oraz witaminy E. Mocznik (Urea) - kluczowy składnik KREMU DO STÓP prodiab jest jednym z głównych składników naturalnego czynnika nawilżającego skórę (NMF - Natural Moisturizing Factor), który odpowiada za odpowiednie nawodnienie warstwy rogowej naskórka. Sprawia, że skóra jest gładka i jędrna.  Tuba 100g, cena ok. 11 zł.

COLOSTRIGEN R. krem z bioaktywnym colostrum bovinum i kwasem hialuronowym. Intensywna regeneracja i głębokie nawilżanie skóry. Dzięki bogactwu bioaktywnych, naturalnych składników. Krem łagodzi podrażnienia, wspomaga odporność skóry, stymuluje odbudowę naskórka, zapewnia prawidłowe nawilżenie. Krem ma sprawdzone działanie w pielęgnacji skóry rąk i stóp osób chorych na cukrzycę.  Cena: ok. 50 zł. Dostępność: dobre apteki, sklep www.genactiv.eu. Producent: Genactiv Sp. z o.o.


 

 

PIES NA NIEDOCUKRZENIE

Trąca chorego w udo. Przynosi Glukometr i pojemnik z glukozą. Diabetyk nie reaguje. Pies uruchamia głośny sygnał alarmowy… To nie science fiction. Te czworonogi już ratują osoby z cukrzycą w stanie niedocukrzenia.

- Hipoglikemia jest powikłaniem terapii cukrzycy - mówi lek. med. Jolanta Wittek-Pakuło, specjalista chorób wewnętrznych, diabetolog . - Wczesne metody wykrywania niedocukrzenia u chorych są dość ograniczone. Mimo znacznego postępu technologicznego chory nadal jest skazany na samego siebie, na własne odczucia, które po latach zanikają. A im częściej występują niedocukrzenia, tym trudniej mu, zwłaszcza przy bardzo niskich poziomach cukru we krwi, zarejestrować u siebie hipoglikemię. Bywa, że z czasem nie jest w stanie niedocukrzenia rozpoznać. Może to spowodować utratę przytomności, a nawet w ekstremalnym przypadku prowadzić do utraty życia.


Więcej…

 

BIBLIOTEKA DIABETYKA

WYPIEKI DLA DIABETYKÓW

Autor: Britta Macho, Tina Schlag

Chorzy na cukrzycę zazwyczaj omijają tace z ciastami. Mało kto z nich pomyśli o zjedzeniu kawałka tortu czy piernika. Czy diabetycy nie mogą jeść słodyczy? Nic bardziej mylnego. Obowiązuje ich ta sama zasada co ludzi zdrowych: wszystko można jeść, ale z umiarem. Jednak   na całym świecie chorzy na cukrzycę zadręczają się wyrzutami sumienia po zjedzeniu  ciasta. Z pomocą śpieszą im dwie dyplomowane  dietetyczki Britta Macho i Tina Schlag, autorki nowej książki kucharskiej dla diabetyków. A w niej m.in. przepisy na:  rosyjski placek z jabłkami, rogaliki orzechowe, omleciki biszkoptowe, wafle babci Hani czy strudel makowy.

TABELE WITAMIN

Autor: SvenDavid Muller-Nothmann

Życie bez witamin jest niemożliwe. Poza witaminą D nasz organizm nie wytwarza żadnych witamin, dlatego też należy je regularnie przyjmować wraz z pożywieniem. Aby przemiana materii dobrze przebiegała, abyśmy byli zdrowi i sprawni, nasz organizm potrzebuje 13 witamin i β karotenu.  Jakie potrawy zawierają najwięcej witamin?  Czym grozi nam niedobór  witamin a czym ich nadmiar? Jakie jest dzienne zapotrzebowanie na witaminy? Która witamina jest niezbędna dla oczu, która wzmacnia kości a która wzmacnia odporność? Na te i wiele innych pytań odpowiedzi znajdziemy w książce „Tabele witamin”.


Więcej…

 

BADANIE KRWI

I CO Z TEGO WYNIKA

Badanie krwi najlepiej zrobić rano, trzeba być na czczo (przynajmniej osiem godzin po ostatnim posiłku, nie pić nawet wody). Jeśli bierzemy jakieś leki trzeba o tym powiedzieć lekarzowi, bo to może zmienić wynik badania. Po pobraniu krwi wacik zwilżony w spirytusie, który nam pielęgniarka przyłoży do miejsca wkłucia, trzeba przycisnąć na kilka minut, nie zginając ręki (często właśnie na skutek zginania reki pojawia się krwiak). Po oddaniu krwi warto bez dłuższego  zwlekania zjeść pożywne śniadanie, bo przecież na badanie musieliśmy pójść na czczo.

Badanie krwi to podstawowy test, pozwalający skontrolować ogólny stan naszego zdrowia Po każdym badaniu krwi, które wykonuję częściej z racji cukrzycy, dostaję w laboratorium wydruk komputerowy, na którym są jakieś symbole i obok nich wyniki, normy wskaźników „od-do“.

Co oznaczają te symbole i normy?

Nie powinniśmy sami, na podstawie otrzymanych wyników badania, oceniać, czy jesteśmy zdrowi czy chorzy. Właściwie może to ocenić tylko lekarz, który bierze pod uwagę łącznie różne wartości i wyciąga odpowiednie wnioski. Uwzględnia przy tym wiek, płeć (a w tym przypadku, oczywiście, i chorobę Anety), sposób odżywiania, wysiłek fizyczny, przyjmowane leki i inne czynniki. Jednak trzeba wiedzieć, że podstawowe badania krwi, to morfologia oraz OB, wyrażone właśnie odpowiednimi symbolami. Morfologia mówi nam, z czego krew się składa.


Więcej…

 
Find the Best Web Hosting which offers reliable service and top quality support
REKLAMA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
NEWSLETTER

Jeżeli chcesz otrzymywać informacje z naszego portalu podaj swój e-mail.










stat4u